علائم و دلایل بیماری تنیس البو

مهم ترین عضله ای که تاندون آن در این بیماری درگیر می شود و پاتولوژی آن باعث ایجاد درد و علائم این بیماری می شود بیماری تنیس البو توس پزشک متخصص ارتوپدی باید درمان شود

علائم و دلایل بیماری تنیس البو

تاندون عضله اکستنسور کارپی رادیالیس برویس (Extensor Carpi Radialis Brevis) یا ECRB می باشد و تاندون این عضله معمولا در قسمت قدامی و یا انتریور لترال اپیکوندیل و عمقی تر نسبت به سایر عضلات اکستنسور چسبندگی دارد.

اصطلاح اپیکندیل یا اپیکندیلیس به نظر غلطی مصطلح می باشد، زیرا در بیماری تنیس البو با توجه به بررسی های انجام شده معمولا التهاب عامل ایجاد درد نمی باشد و در بعضی از موارد ناشی از اختلال گردش خون یا هیپوواسکولار (Hypovascular) بودن ناحیه مبتلا در تاندون این عضله مسئول ایجاد علائم است و یکی از موئلفین اصطلاح آنژیوفیبروبلاستیک تندینوز (Angiofibroblastic Tendinosis) را به کار برده است.

در بررسی های بیوشیمیایی بالا رفتن مقدار ماده پی یا Substance-P، پپتید وابسته به ژن کلسیتونین (Calcitonin Gene Related Peptide) و گلوتامات (Glutamate) در تاندون عضله اکستانسور کارپی رادیالیس برویس پیدا شده است، خصوصا در موارد مزمن ابتلا به تنیس البو.

محل حداکثر درد معمولا دو تا سه سانتی متر ایستال به محل چسبندگی تاندون اکستنسور اپیکوندیل است.

یک تئوری نیز سیستم عصبی اتونوم یا خودمختار (Autonomic Nervous System) و اختلال آن را در ایجاد این بیماری به علت دخالت در ضخامت عروق و خونرسانی به تاندون دخیل می داند و این بررسی ها با استفاده از سیستم لیزر داپلر فلومتر (Laser Doppler Flowmeter) برای بررسی سرعت جریان خون درمال آرنج انجام شده است.

آقای لاوان در بررسی هایی که انجام داده است متوجه همیت معاینه شانه در افراد مبتلا به تنیس البو شده و ایشان در درصدی از موارد ابتلا به درد آرنج و تنیس البو اختلال حرکتی را در مفصل شانه خصوصا محدودیت اینترنال روتیشن یا اینترنال روتاسیون (Internal Rotation) و یا همان چرخش داخلی تشخیص داده است.